plesalka, koreografinja, plesna pedagoginja, umetniška vodja
Minka Veselič Kološa (1960, Ptuj), diplomantka Pedagoške akademije Maribor (1982) se je strokovno izpopolnjevala na mednarodnih plesnih šolah in akademijah v Avstriji, Nemčiji, Belgiji, na Madžarskem in Nizozemskem. Plesala in ustvarjala je v plesni skupini Point / Magra – KUD Študent Maribor, v baletnem studiu SNG Maribor, Plesnem centru Maribor, plesnem teatru Aldea in v Plesni izbi Maribor.
Ustvarila je več avtorskih plesnih predstav in številne krajše koreografije, sodelovala v predstavah koreografinj Maje Milenović Workman, Ingrid Kerec in v več opernih in baletnih predstavah SNG Maribor. Bila je avtorica giba in koreografije v številnih gledaliških, lutkovnih in glasbeno-scenskih predstavah doma in v tujini. V Plesni izbi Maribor je že od začetkov prevzela režijsko odgovornost novoletnih in letnih produkcij celoletnega plesnega izobraževanja in zlasti v zadnjih letih navdušuje z domišljenimi scenskimi in režijskimi postavitvami na velikem odru SNG Maribor.
Sodobni ples na je poučevala na Srednji glasbeni in baletni šoli v Mariboru, v Plesnem centru in v Plesni izbi Maribor, na zimskih in poletnih plesnih šolah ter na Mladinskem kulturnem tednu na Reberci v Avstriji ter vodila številne delavnice za učence in dijake.
Opravljala je pomembne funkcije: predsednica Združenja plesnih skupin Slovenije, predsednica odbora za ples pri ZKO Maribor, članica republiškega odbora za ples pri Zvezi kulturnih organizacij Slovenije, ustanovna članica Društva za sodobni ples Slovenije, umetniška vodja in koreografinja plesne skupine Point / Magra, umetniška vodja Plesnega centra Maribor, ustanoviteljica Plesnega teatra ALDEA, ustanoviteljica in umetniška vodja Plesne izbe Maribor (PIM), od 1989 do upokojitve leta 2024 je bila strokovna svetovalka za ples na JSKD, Območna izpostava Maribor in od leta 1992 programska voditeljica Odprte plesne scene kot dela rednega programskega sklopa JSKD OI Maribor.
Več kot 40-letno ustvarjalno obdobje Minke Veselič Kološa, sicer tudi ponosne mame trojčkov, je v veliki meri povezano tudi s predanim strokovnim organizacijskim, razvojnim in producentskim delom, brez katerega ne bi bilo možno izpeljati pogumno zastavljenih umetniških in izobraževalnih idej.
Povezave: FB / Kamra / Odprta plesna scena Maribor
IZ MEDIJEV: Minka Veselič Kološa: 35 let Zimske plesne šole Maribor (Parada plesa, 2020)
AVTORSKE PREDSTAVE in KRAJŠE AVTORSKE KOREOGRAFIJE
2017 | IZ RODA V ROD, PLES IŠČE POT, video ples Vzgib in ples v živo s plesalko na 30-letnici CPI PIM – SNG Maribor |
2012 | AVENIJA 25, Čas, ustvarjanje in ples, Plesna izba Maribor – SNG Maribor |
1995 | GULIVERJEVI SVETOVI, otroška ples. predstava, Plesna izba Maribor – Narodni dom, Maribor |
1992 | KLICALI SO ME PUBY, ples. predstava, Plesni teater Aldea – Minoritska cerkev, SNG Maribor |
1989 | TERRA INCOGNITA, plesna predstava, skupina Magra/KUD Študent – SNG Maribor |
1988 | FANTAZIJA, plesna predstava, skupina Magra/KUD Študent Maribor – SNG Maribor |
1986 | NA RAZPOTJU, plesna skupina Magra/KUD Študent Maribor – SNG Maribor |
1984 | ISTO ALI DRUGAČE, plesna skupina Magra/KUD Študent Maribor – SNG Maribor |
1982 | ANKA, plesna skupina Magra/KUD Študent Maribor – dvorana Union, Maribor ISKANJA, solo projekt Minke Veselič – dvorana UNION, Maribor |
1981 | STREET LIFE, letni nastop krajših koreografij, PS Magra, dvorana Union, Maribor |
1980-89 | VSAKOLETNI CELOVEČERNI PLESNI NASTOP (krajše koreografije), PS Magra – dvorana Union, SNG Mb |
1977-80 | VSAKOLETNI CELOVEČERNI PLESNI NASTOP (krajše koreografije), skupine Point – dvorana Union, Mb |
DRUGI KOREOGRAFIJE IN REŽIJE
2017 | GIBLJIVE PODOBE VEČNOSTI, 30. obletnica celoletnega plesnega izobraževanja, SNG Maribor |
2016 | IZBIN HORRORSKOP, zimska produkcija PIM – dvorana Union, Maribor (idejna zasnova) |
2015 | IZBINE PRIPOVEDKE ZA VELIKE, letna predstava PIM – Lutkovno gledališče Maribor (idejna zasnova) |
2014 | MOZAIK PRETEKLOSTI / PLESNI KONTRASTI, koreografija ob ob 50. obletnici KUD Študent / Point, Magra – Festival Lent, Maribor |
2013 | ŠEPETALCI VETRA, zaključna produkcija PIM – SNG Maribor (koncept in režija) IDEJE IZPOD NOVE PREJE, zimska produkcija PIM – dvorana Union, Maribor (sorežija) |
2012 | AVENIJA 25 – 25. obletnica CPI v PIM – SNG Maribor (koncept in režija) |
2011 | LJUBI KRUHEK – zaključna produkcija PIM – SNG Maribor (koncept in režija) |
2010 | V DEŽELI SANJ – zaključna produkcija PIM – SNG Maribor (koncept in režija) |
2009 | MALI PRINC – zaključna produkcija PIM – SNG Maribor (koncept in režija) SLEDI V ČASU – koreografija ob 45. obletnici KUD Študent /Point, Magra – dvorana Union, Maribor |
2004 | SPIHATI PRAH, koreografija ob 45. obletnici KUD Študent/Point, Magra, Nero – dvorana Union, Mb |
2008 | POD PISANIM DEŽNIKOM / KO DVORIŠČE ZAŽIVI – zaključna produkcija PIM – SNG Maribor |
2007 | AVENIJA – zaključna produkcija PIM – SNG Maribor (koncept in režija) |
1999 | KOLAŽ, koreografija ob 35. obletnici KUD Študent /Point, Magra – dvorana Union, Maribor SPIHATI PRAH, koreografija ob 40. obletnici KUD Študent /Point, Magra – SNG Maribor |
1994 | STREET LIFE, koreografija ob 30. obletnici KUD Študent / Point, Magra – dvorana Union, Mb |
1990 | CARMINA SLOVENICA, dirigentka Karmina Šilec, svetovanje giba pri več glasbeno-scenskih koncertih |
1987-2006 | LETNE IN ZIMSKE PRODUKCIJE celoletnega plesnega izobraževanja (režije: Minka Veselič K., Plesni center in Plesna izba Maribor) – dvorana Union |
1979-1982 | DAN MLADOSTI, koreog. z vojaki JLA, otroci mariborskih vrtcev in 2000 mladimi – stadion Ljudski vrt, Maribor |
KOREOGRAFIJE V GLEDALIŠKIM PREDSTAVAH
2015 | HAMLET V ŽELEZNI KAPLI, režija: Poldej Zunder, Igralska skupina SPD Zarja – Železna Kapla, Avstrija |
1999 | ZAKLAD ČAROVNICE JEZIBABE, režija: Tine Varl, Skupina mladih ustvarjalcev Koroške, organizacija: KKZ Celovec, Avstrija |
1998 | KABARET, režija: Jure Ivanušič, Drama SNG Maribor – SNG Maribor |
1996 | TV FAUST, režija: Marko Vezovišek, Drama in opera z baletom – SNG Maribor |
1994 | VODNI MOŽ IN LEPA POLONA, režija: Pavel Polak – Lutkovno gledališče Maribor HIŠA, režija: Cvetka Romih, Gledališka skupina OŠ Malečnik – OŠ Malečnik |
1993 | IGRA O RDEČI KAPICI ALI GOSPOD POKUKAJVA V TA ZABOJ, lutkovna predstava za otroke, r. Pavel Polák, LGM – Lutkovno gledališče Maribor (svetovalka za gib) ZVEZDICA ZASPANKA, režija: Silva Conde, gled. skup. OŠ Ivan Cankar – OŠ Ivan Cankar TAKE ŽIVALSKE, režija: Jože Zajec, Lutkovno gledališče Maribor RDEČA KAPICA, režija: Tine Varl – Lutkovno gledališče Maribor PRINCESKA IN SVINJSKI PASTIR, režija. Peter Militarov, gled. skupina Škocijan – KD Škocijan, Avstrija MI IGRAMO ZASE…IN ZA VAS, režija: Alenka Bole Vrabec, gled. skup. SPD Radiše – KD Radiše, Avstrija SONČEK, KJE SI, režija: Tine Varl, lutkovna skupina KKZ, Avstrija HIŠA TETE BARBARE, režija: Cvetka Romih, gledališka skupina OŠ Malečnik – OŠ Malečnik |
1991 | PRAVLJICA O VELIKANU MRAZAKU, režija: Tine Varl – Lutkovno gledališče Maribor MUCIN DOM, režija: Peter Militarov, mladinska gledališka skupina Škocijan – KD Škocijan, Avstrija LE PO KOM SE JE VRGEL TA OTROK, režija: Alenka Bole Vrabec, mlad. gled. skupina – KD Radiše, Avstrija JURI MURI, režija: Tine Varl, Scena 11 – Kulturna dvorana Železna kaplja, Avstrija |
1990 | TAJNA GRUPA TNT – ALAN FORD, rež.: Irena Varga, gledališki studio SNG Maribor – Minoritska cerkev, Mb JUKIO MISHIMA: MADAME DE SADE, režija: Mateja Koležnik, drama SNG – Kazinska dvorana in SNG Mb GRENKI SADEŽI PRAVICE, režija: Lidija Simonič, Oder PF – amfiteater Pedagoške fakultete |
1989 | SEN KRESNE NOČI, režija: Irena Varga – Oder DUM, gledališki studio SNG Maribor AVANTURA, režija: Slavko Emeršič, Gledališče Labirint – Oder DUM |
1988 | RDEČA KOMEDIJA V MODREM, režija: Sabina Hvastja, Teater II – Amfiteater II. Gimnazije |
1986 | UBU ROGONOSEC, režija: Bojan Emeršič – gledališče Labirint – dvorana ŠTUK, Maribor |
PLESALKA
2019 | TRENUTKI V ČASU, koreogr.: Minka Veselič Kološa, slavnostna akademija ob 55-letnici KUD Študent/Point, Magra, Nero – dvorana Union, Maribor |
2014 | MOZAIK PRETEKLOSTI / PLESNI KONTRASTI koreogr.: Minka Veselič K., nastop na svečani akademiji ob 50. obletnici KUD Študent/Point, Magra in Nero – Festival Lent, Maribor |
2012 | AVENIJA 25 / ČAS, koreogr.: Minka Veselič K., nastop vseh pedagogov PIM ob 25. obletnici CPI, Plesna izba Maribor, SNG Maribor |
2009 | SLEDI V ČASU, koreogr.: Minka Veselič K., plesni nastop ob 45. obletnici KUD Študent/Point, Magra – dvorana Union, Maribor (koreografija in ples) |
2004 | SPIHATI PRAH, koreogr.: Minka Veselič K., plesni nastop ob 40. obletnici KUD Študent /Point, Magra – SNG Maribor |
1999 | KOLAŽ, koreogr.: Minka Veselič K., plesni nastop ob 35. obletnici KUD Študent /Point, Magra – dvorana Union, Maribor |
1994 | LIFT, avtorica Ingrid Kerec, Plesni teater Aldea – Mali oder, SNG Maribor STREET LIFE, koreogr.: Minka Veselič K., plesni nastop ob 30. obletnici KUD Študent / Point, Magra – dvorana Union, Maribor |
1990 | JOKASTA, koreogr.: Maje Milenović Workman, baletni ansambel SNG Maribor – SNG Maribor |
1989 | TERRA INCOGNITA, koreogr.: Minka Veselič K., plesna skupina Magra – SNG Maribor |
1988 | FANTAZIJA, koreogr.: Minka Veselič, plesna skupina Magra – SNG Maribor |
1986 | NA RAZPOTJU, koreogr.: Minka Veselič, plesna skupina Magra – SNG Maribor |
1984 | ISTO ALI DRUGAČE, solo projekt.: Minka Veselič, plesna skupina Magra – SNG Maribor |
1982 | ISKANJA, solo predstava Minke Veselič – dvorana Union, Maribor ANKA, koreogr.: M. Veselič, plesna skupina Magra – dvorana Union, Maribor |
1981 | STREET LIFE, letni nastop krajših koreografij M.Veselič, PS Magra – dvorana Union, Maribor |
1980 | LETNI PLESNI KONCERT s krajšimi koreografijami Minke Veselič, PS Magra – dvorana Union, Maribor |
1977-79 | CELOVEČERNI NASTOP, koreogr.: Minka Veselič, PS Point – dvorana Union, Maribor |
1975/76 | CELOVEČERNI NASTOP, koreogr.: Eduard Fouda Jackson, PS Point – dvorana Union, Maribor |
Plesala tudi v več opernih in baletnih predstavah SNG Maribor |
PEDAGOŠKO DELO
2009-2020 | Vodenje plesno-gibalnih delavnic za starejšo generacijo plesalcev – Karantena, Maribor |
1995 | Poučevanje sodobnega plesa I in II pri KKZ v Celovcu v Avstriji (vsak vikend celo šolsko leto) |
1994-2005 | Plesna izba Maribor – umetniško vodenje in plesno izobraževanje |
1991/92, 97 | Poučevanje sodobne plesne tehnike na Srednji baletni šoli Maribor |
1991-1994 | poučevanje na Mladinskem kulturnem tednu na Reberci v Avstriji |
1990 | Seminar jazz plesa I in II – Studio za ples Celje |
1989 | Seminarji za osnovne šole in obvezne izbirne vsebine za srednje šole |
1987-1998 | umetniško vodstvo celoletnega plesnega izobraževanje v Plesnem centru Maribor – Zveza kulturnih društev Maribor |
1986 | Tridnevni seminar jazz plesa – Studio 39, Celovec, Avstrija |
1985-1987 | Poučevanja na Zimski plesni šoli Zveze kulturnih društev Maribor |
1985 | Poučevanja na Poletni plesni šoli Zveze kulturnih društev Ljubljana |
1977-1990 | Umetniško vodenje in poučevanje jazz plesne tehnike in sodobnega plesa v plesnih skupinah POINT in MAGRA, KUD Študent Mb |
DRUGE PLESNE AKTIVNOSTI
2015-2020 | producentka programa Odprte plesne scene JSKD in Festivala Lent, Maribor, Lutkovno gledališče Maribor |
1992-2015 | programska vodja Odprte plesne scene, od 1998 v sklopu festivala LENT, Maribor |
1989-2015 | strokovna svetovalka za ples na JSKD Območna izpostava Maribor |
1994-2010 | ustanoviteljica in umetniška vodja Plesne izbe Maribor |
1994 | ustanovna članica Društva za sodobni ples Slovenije |
1992 | ustanoviteljica plesnega teatra Aldea (Plesni center Maribor) |
1987-1994 | umetniška vodja Plesnega centra Maribor / Zveza kulturnih društev Maribor |
1977-1989 | umetniška vodja plesne skupine Point oz. Magra – KUD Študent Maribor |
1986 | predsednica Združenja plesnih skupin Slovenije |
1986-1990 | predsednica odbora za ples pri MZKO Maribor |
1980-1984 | članica komisije za plesno baletno dejavnost ZKO MB |
članica republiškega odbora za ples pri Zvezi kulturnih organizacij Slovenije |
NAGRADE IN PRIZNANJA
2019 | ČASTNA ČLANICA Zveze kulturnih društev Maribor – Dan društev, dvorana Union, Maribor |
2008 | ZLATA MEDALJA Zveze kulturnih društev Slovenije za izjemen prispevek k slovenski društveni Kulturi na področju sodobne plesne umetnosti |
2004 | PLAKETA Zveze kulturnih društev Slovenije za pionirsko delo na področju razvoja sodobnega plesa pri nas JUBILEJNA NAGRADA Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti ob 10 letnici delovanja Plesne Izbe Maribor za pomemben prispevek na področju ljubiteljskih kulturnih dejavnosti |
1995 | GLAZERJEVA LISTINA Mestne občine Maribor za umetniške dosežke, ustvarjanje in organizacijsko delo na področju kulture |
1993 | PLAKETA METE VIDMAR, Zveze kulturnih organizacij Slovenije za dosežke na plesnem področju |
1989 | PLAKETA Zveze kulturnih organizacij Maribor, za umetniške dosežke na plesnem področju |
PODROBNEJE O PREDSTAVAH
KLICALI SO ME PUBY (1992)
Posvečeno dr. Ljubi Prenner ob 15. obletnici njene smrti
“. . . Ljuba pa je bila trški otrok, po mentaliteti iz trga, ki se je skliceval na stare mestne pravice … Kot koncipientki, pravnici pa tudi pisateljici ji ni bilo vedno lahko v malem mestu in niti ne drugod – zbirala je snov pač tam, kjer je živela. Za opisom dijaškega življenja v romanu “Trojica” (1929), za povestjo “Pohorska vigred” (1931), za domačijsko kroniko “Mejniki” (1936-1938), je napisala “Neznanega storilca” (1939), bojda prvi slovenski kriminalni roman; izdala ga je Vodnikova družba, roman, ki ga še danes dosti berejo …
Ljuba je napisala se marsikaj (operni libreto) in se piše …”
Rok Arih, Ljubi Prennerjevi (Naši razgledi, 1966)
“… Kaj pa zvoni pri fari? Ah – jutri je pepelnica! Pepelnični zvon poje. Naslonil je glavo med dlani in poslušal. Zvon je bil dobro uglašen in je lepo in otožno pel. Bili so večeri, ko ga je Heinz poslušal in se mu je zdelo, da je v tem zvonjenju polno skrivnostnih pesmi, ki bi jih bilo treba nekako izluščiti in uglasbiti. Pa mu ni uspelo. Vedel je, kako bi moralo biti, da bi bilo lepo in popolno, a mu ni bilo dano, da bi to tudi ustvaril in ravno za to gre. Ustvariti je treba iz sebe. Kako to, da se mora ravno on mučiti s temi stvarmi? Čemu si je vtepel v glavo, da je muzik in da je muzika tisto, kar si želi in s čimer si hoče napolniti svoje življenje? Če je tako, bi moralo iz njega vreti; in zakaj noče vreti?”
Ljuba Prenner, Prebujenje umetnika
SODELAVCI:
Koreografija: Minka Veselič
Plešejo: Snježana Premuš, Vesna Kukič, Anuša Sliško, Vesna Ristič, Sanja Šlajmer, Vesna Žegarac, Tadej Brdnik, Minka Veselič
Scena, kostumi, oblikovanje plakata: Breda Varl
Izdelava kostumov: Metka Ajhmajer
Programski list: Marjan Pungartnik
Oblikovanje svetlobe: David Orešič
Svetlobni tehnik: Zlatko Kocbek
Tonski tehnik: Milan Gačar
Tehnična izvedba: ŠTUKOVIZIJA
Izvršni tehnični producent: David Orešič
Produkcija in soprodukcija: Plesni teater ALDEA, Plesni center Maribor, Zveza kulturnih organizacij Maribor, Zveza kulturnih organizacij Slovenj Gradec, SNG Maribor
Sponzorji: Radio MARŠ, Dravske elektrarne, Melita in Miran Roj, Rado Snežič, Svila Maribor, Miha Jurič, Renata Rudič
PREMIERA: 18. september 1992, Slovenj Gradec, PREMIERA v Mariboru: 21.9.1992 v Minoritski cerkvi, SNG Maribor
MEDIJSKI ODZIVI:
“Plesni center pri Zvezi kulturnih organizacij Maribor je edinstvena oblika sistematične skrbi za razvoj sodobnega plesa v severovzhodni Sloveniji. Po več letih načrtnega vlaganja v izobraževanje mladih plesalcev se je v centru rodil Plesni teater Aldea. Skupina združuje njegove najboljše plesalce. Ukvarjala se bo z ustvarjanjem predstav in tako nadgrajevala plesno izobraževalno delo. Skupino vodi Minka Veselič, sicer duša in motor Plesnega centra, katerega programi in prireditve že precej let spodbujajo plesno dejavnost na Štajerskem in prispevajo h kakovostni rasti skupin. (…)
(…) Ljubino neuresničljivo hrepenenje po (tako imenovani) normalni ljubezni, tudi po romantiki, če hočete, po šepetanju v dvoje in po zlatih, zvezdnih nočeh, uteleša mlad par, ki ga izredno odplešeta Minka Veselič in Tadej Brdnik. Njun ples gotovo sodi med najbolje odplesane pas-de-dauxe, kar so jih kdaj premogle naše skupine. Seveda pa nadaljnji razvoj in ambicije postavljajo višje zahteve in kriterije. Čeravno bi predstavi ne škodilo nekaj dramaturških korekcij, jasnejši izris odnosov in karakterjev, pa morda tudi premislek o uporabljeni glasbi, gre za zanimiv, odrsko razgiban dogodek, ki mu dajejo intenziteto predanost, zavzetost in energija mladih plesalk. Scena in kostumi Brede Varl so korektno in funkcionalno sledili zamisli predstave.
Aldea premore ta hip plesalce, ki so neposredni rezultat pravilne izobraževalne strategije Plesnega centra. Skupina ima ambicije in spričo sorazmerno dobre tehnične izurjenosti in zagnanosti tudi možnost, da preraste ljubiteljstvo. Morala pa bo ostati odprta za raziskovanje, nove informacije in različne koreografske pristope – predvsem pa potrebuje ta hip tudi razumevanje in finančno podporo. Slednje ne velja le za Aldeo, marveč za ves kreativni potencial sodobnega plesnega snovanja v Mariboru.”
Večer, 1992, Neja Kos
FOTOGRAFIJE: