ustvarjalka, plesalka, performerka, vokalistka in podiplomska študentka filozofije
Irena Tomažin Zagoričnik (1979, Ljubljana) je plesalka, koreografinja, performerka, vokalistka, pevka in improvizatorka, dejavna na domači in mednarodni sceni. Z gledališčem se je srečala na Bežigrajski gimnaziji v skupini IHT, pod mentorstvom Tomaža Štrucla. Plesno se je izpopolnjevala pri Studiu Intakt in v Plesnem teatru Ljubljana ter v izobraževalnih programih Plesni laboratorij in Agon, bila je štipendistka DanceWEB programa za sodobni ples na Dunaju, leta 2007 pa je bila izbrana v program izobraževanja Atelier Grotowski Inštituta.
Plesni prvenec Hitchockove metamorfoze je ustvarila s skladateljem Mitjem Reichenbergom leta 2001. Z drugim solom Kaprica se je začelo tudi njeno raziskovanje razsežnosti glasu. Na Gibanici – slovenskem bienalu sodobne plesne umetnosti je leta 2009 prejela nagrado za predstavo Kot kaplja dežja v usta molka, leta 2015 pa nagrado za najboljšo predstavo po izboru strokovne komisije in nagrado za najboljšo predstavo po izboru občinstva za Okus tišine vedno odmeva. Samostojno in v sodelovanju je do danes ustvarila več kot deset plesnih in vokalno-gibalnih odrskih predstav.
Sodelovala je tudi z vizualnim umetnikom in kuratorjem Mathieuom Copelandom pri projektu “Une exposition à être lue” v Ženevi (HEAD) in pri projektu “Chorégraphier l’exposition” (Ferme du Buisson, Paris), kjer je prispevala svojo kompozicijo Prazna mesta glasu (Voice’s Empty Spaces).
Kot vokalistka in pevka od leta 2006 dalje ustvarja v solo projektu za glas in diktafone imenovan iT, ki mu je sledil prvi solistični album iT: Crying games (2011). Leta 2014 je izdala Okus tišine / Taste of Silence, leta 2019 pa Cmok v grlu. Sodelovala je z Aldom Ivančičem, s katerim je ustvarjala pri Bast Kolektivu in na zgoščenki Retinal Circus in s številnimi glasbeniki in zasedbami: Tomaž Grom, Lee Patterson, Xavier Charles, Christof Kurzmann, Jonas Kocher, Gaudenz Badrutt, Šalter Ensemble, Tim Blechmann, Michael Zerang, Liz Allbee, Alessandra Eramo, Ilia Belorukov, Okkyung Lee, Maja Osojnik, Christian Kesten, Ina Puntar, Dré Hočevar, Matej Bonin idr.
Redno vodi delavnice za glas v Ljubljani in v tujini in poučuje improvizacijo na Akademiji za ples – Alma Mater Europaea. Od leta 2016 sodeluje z Alessijem Castellaccijem na raziskovalno-izobraževalni platformi The World is Sound (TWIS) – Exploring the Human Voice in Motion.
Povezave: FB / Instagram / Zavod Sploh / Emanat / Centralala
AVTORSKE PREDSTAVE IN ZVOČNI PERFORMANSI
2023 | VZOREC RAZLITEGA GLASU, ODTIS KARAMELNIH STOPINJ, vokalno-gibalni performans (v sodelovanju s Tomažem Gromom), prod. Cukrarna – Cukrarna, Ljubljana KORENINE GLASU # ODMEV, zvočni performans v okviru razstave Naravna vera, MGLC – Švicarija, Ljubljana |
2022 | ZIDANJE SKADRA, reinterpretacija epa, prod. Homo Narrans in Divja misel – Vodnikova domačija Ljubljana; Pripovedovalski festival, Cankarjev dom, Ljubljana |
2021 | U.F.O.: Poklon Katalini Ladik / Hommage to Katalin Ladik, vokalno-gibalna predstava (v sodelovanju z Jule Flierl), produkcija: avtorici v koprodukciji SOPHIENSÆLE (Berlin), Zavod Sploh (Ljubljana), Charleroi Danse Center chorégraphique de Wallonie-Bruxelles (Bruselj), PACT Zollverein (Essen) – Sophiensaele, Berlin, Nemčija; Festival Mesto žensk, CK Španski borci, Ljubljana |
2017 | MES(t)O GLASU, vokalno-gibalna predstava, EMANAT, Sploh – SMEEL, Ljubljana |
2015 | TELO GLASU, vokalno-gibalna predstava, Sploh – KC Španski borci, Ljubljana OBRAZI GLASOV / ŠUM, avtorska zvočna razstava, MoTa – MoTA Point, Ljubljana |
2013 | OBLEDEL ODMEV LEBDBI DEBEL, solo zvočni performans – Festival Mladi levi in U3, MSUM |
2012 | OKUS TIŠINI VEDNO ODMEVA, Emanat – Cankarjev dom, Ljubljana |
2010 | SPLET OKOLIŠČIN (v sodelovanju z Josephine Evrard), Maska – Cankarjev dom, Ljubljana (2011) |
2009 | PTIH! (v sodelovanju s Hanno Preuss), Maska – N.P.O. GEKKEN, Kyoto, Japonska |
2008 | KOT KAPLJA DEŽJA V USTA MOLKA, prod. Maska – Cankarjev dom, Ljubljana |
2006 | (S)POZABA KAPRICE, Maska in Festival Mesto žensk – SMEEL, Ljubljana |
2005 | KAPRICA, Maska – PTL, Ljubljana |
2001 | HITCHCOCKOVE METAMORFOZE (v sodelovanju z Mitjem Reichenberg), PTL in B-51 (EX PONTO) |
SODELOVANJA KOT SOAVTORICA, PLESALKA, PERFORMERKA, VOKALISTKA (uprizoritvene umetnosti)
2023 | BRATI (KOT) TELESA / BRATI BRANJE, zvočni performans in prostorska intervencija v okviru samostojne razstave, avtor: Tao. G. Vrhovec Sambolec, prod. Cukrarna – Cukrarna ANTIGONA, radijska igra, režija: Ana Krauthaker, skladatelj:Goran Krmac, vokalistka: Irena Z. Tomažin prod. RTV SLO, program ARS VEČER SREČNIH ZAČETKOV, pripovedovanje in glasba, idejna zasnova: Špela Frlic – Pripovedovalski festival, Cankarjev dom |
2022 | TOPOGRAFIJE ZVOKA; branje poezije, performans, kuratorka: Nina Dragičević – Galerija ŠKUC, Ljubljana |
2021 | ZVEZE (drugič), glasbeno-gibalna improvizacija (soavtorja: Jurij Konjar in Tomaž Grom), prod. zavod Sploh – Festival Spider, Ljubljana |
2020 | ZVEZE, glasbeno-gibalna improvizacija (soavtorja: Jurij Konjar in Tomaž Grom), prod. zavod Sploh – Festival Spider, Ljubljana Neforma #82, improvizacijski dogodek, avtorji: Gina Bonati, Tom Bailey, Jule Flierl, Vito Weis, Irena Z. Tomažin, Topi da laboratorio, Andrej Fon, Marjan Stanič, Tomaž Grom, prod. Zavod Sploh – PARL 2020, CK Španski borci |
2015 | Neforma #44, improvizacijski dogodek, avtorice: Irena Tomažin, Jana Jevtović, Maja Vučić – prod. Zavod Sploh – CK Španski borci |
2014 | Zraka! (Janša/Narat/Preda/Tomažin), Maska – Stara pošta, Slovensko mladinsko gledališče |
2013 | Gedanken über weite Entfernungen. Eine Kontaktaufnahme (Anne Hirth, Christian Kesten) – Schauspielhaus, Wuppertal, Pumpenhaus Münster, Nemčija, Uferstudios, Berlin Kubik/Besuch (Anne Hirth, Ralf Haarmann, Irena Tomažin), gostovanje, rezidenca – Pumpenhaus, Münster, Nemčija Choreographing Exhibitions / Chorégraphier l’exposition Festival (avtor: Mathieu Copeland) – La Ferme du Buisson, Scène nationale de Marne-la-Vallée, Francija Neforma #13, improvizacijski dogodek, avtorji: Irena Tomažin, Tomaž Grom, Via Negativa: Katarina Stegnar, Grega Zorc, Darko Japel, Magda Tuka, Anita Wach, Marie-Louise Stentebjerg – prod. Zavod Sploh – CK Španski borci |
2012 | This variation (avtor: Tino Sehgal) – Kule, Berlin; DOCUMENTA 13, Kassel, Nemčija (video) Pripovedovalski variete, pripoved Tahir in Zuhra, Ana Duša & Špela Frlic & Irena Tomažin – kavarna Union, Ljubljana |
2011 | Une exposition à être lue (avtor: Mathieu Copeland) – Head, Ženeva, Švica Splet okoliščin/Out of discord (avtorici: Irena Tomažin in Josephine Evrard), Maska – Dvorana Duše Počkaj, CD Sramota (avtorica: Maja Delak), Emanat – SMEEL, Ljubljana Kdo je naslednji (avtor: Janez Janša), Maska – Inkonst, Malmö, Švedska; Cankarjev dom in SMEEL, Ljubljana S Faroniko nad Veroniko (avtor: Slavko Trivković), KUD Nor Kranj – Srednjeveški dnevi v Kamniku |
2010 | Teater za ptiče (avtor: Eric Dean Scott), Emanat – Španski borci, Ljubljana |
2009 | Insomnia (avtorica: Magdalena Reiter) – SMEEL, Ljubljana Utopija 1 (avtor: Sebastjan Horvat), E.P.I. Center – Španski borci, Ljubljana Utopija 2 (avtor: Sebastjan Horvat) – Plesni Teater Ljubljana Sence.Misli.Risbe.Takt. (avtorica: Hanna Preuss) – dvorana Duše Počkaj, Cankarjev dom, Ljubljana Name of the Land (avtorja: Sergey Kovalevich in Natalka Polovynka) |
2007 | Rodeo, učna ura sodobnega plesa (avtorja: Maja Delak in Mauricio Ferlin) – Cankarjev dom, Ljubljana Klaus Mann und die Seinen (avtor: Peter Zobec) – Cankarjev dom, Ljubljana |
2006 | Pupilija, papa Pupilo in Pupilčki (avtor: Emil Hrvatin) – SMEEL, Ljubljana Moliere (avtorica: Barbara Novakovič Kolenc) – SNG Drama, Ljubljana Rodin 2 (avtorica: Barbara Novakovič Kolenc) – – Moderna galerija, Ljubljana |
2005 | Galerija mrtvih žensk (avtorici: Maja Delak in Mala Kline) – Kosovelova dvorana, Cankarjev dom Čuda so potna gospodova (avtor: Borut Bučinel) – Dijaški dom Ivana Cankarja, Ljubljana Ljubezen, dolga tri dni in tri noči (avtor: Tomaž Štrucl) – Gledališče Glej, Ljubljana |
2004 | Blondinka na mestu, Supernova, Agon, En Knap (avtorici: Maja Delak in Mala Kline) – Cankarjev dom Ivana (avtor: Silvan Omerzu & Gledališče Konj) |
2003 | Avanture Samanthe Fox ali kako sem ujela zver (avtorica: Mala Kline) – Kino Šiška, PTL |
2002 | OHorganizem (avtor: Dragan Živadinov) – – Garažna hiša Kapitelj, Ljubljana SanGettan, Kayo Mikami & Torifune butoh-sha – Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana |
2001 | Močvirje (avtor: Dušan Teropšič & KDP Mamut) – Plesni Teater Ljubljana Razobraz (avtorica: Bara Kolenc) – Plesni Teater Ljubljana |
2000 | Križ na gori (avtorica: Bara Kolenc) – Gledališče Glej Muhe (avtor: Dušan Teropšič & KDP Mamut), KUD NOR – Kisel fest Kranj; Plesni Teater Ljubljana |
1999 | Kenka, Kayo Mikami & Torifune butoh-sha – Festival Exodos, Ljubljana |
GLASBENA PRODUKCIJA
2021 | Šalter Ensemble – Štiri dela (Zavod Sploh, Ljubljana) |
2020 | Frédéric D. Oberland & Irena Z. Tomažin; Arba, Dâk Arba (Hallow Ground) |
2019 | Irena Z. Tomažin, Cmok v grlu / Lump in The Throat (Zavod Sploh, Ljubljana) |
2018 | Borghesia, Proti Kapitulaciji (Moonlee Records, Ljubljana) |
2014 | Irena Tomažin: Okus tišine / Taste of Silence (Kamizdat, Ljubljana) Christof Kurzmann, Irena Tomažin: Theoral No. 8 (Theoral, Avstrija) Borghesia, And Man Created God (Metropolis Records) |
2013 | Christof Kurzmann, Irena Tomažin: Ljubljana-Wien (l’innomable) |
2011 | Irena Tomažin: iT: Crying games, Projekt Atol, Ljubljana ((rx:tx/Atol, Ljubljana) |
2010 | Marko Karlovčec in Irena Tomažin: That which happens is itself dripping red ((Botanic records) |
2007 | BAST KOLEKTIV: Retinal Circus (Aksioma, Ljubljana) |
SAMOSTOJNI KONCERTI IN GLASBENA SODELOVANJA (izbor)
2023 | Šalter Ensemble, več koncertov: Venezia Mestre (IT), Live Arts Cultures; Cerkno (SLO), Jazz Cerkno; Biel/Bienne (CH), Le Singe; Zürich (CH), Videoex- Forum nove glasbe, Slovenska filharmonija, Ljubljana; Muku – Musik Kultur, St. Johan, Tirolska; TAO, Gradec, Avstrija TAKTIŠČE #7, koncert v sodelovanju s Tomažem Gromom, prod. Hupa Brajdič – Podhod Ajdovščina, Ljubljana Plaist Festival, solo koncert, Schwere Reiter, München, Nemčija TOPOGRAFIJE ZVOKA – preddogodek: Irena Z. Tomažin (glas) & Flora Marlene Geißelbrecht (viola, glas), prod. Topografije zvoka in Zavod Alcedo – Galerija ŠKUC, Ljubljana TELESA PROSTORI TOKOVI SVETOVI, Mali festival 2023, solo koncert – Ustvarjalni Center Krušče RAZSREDIŠČENJA in ROJIŠČE #82, koncert z Ilio Belorukovim, organizacija: zavod Sploh – Železniška postaja Vrhnika mesto ZVOKOTOK, Irena Tomažin Zagoričnik in konkretna poezija, prod. zavod Sploh – Cankarjev dom, Ljubljana |
2022 | ARBA, DÂK ARBA, koncert, Frédéric D. Oberland & Irena Z. Tomažin, Fanny Béguély – Festival Sonica, Lutkovno gledališče Ljubljana (video) … RAZSTAVLJANJE, NASTAVLJANJE GLASU …, koncert za glas in gesto – Cukrarna, Ljubljana ROJIŠČE #73, koncertni cikel improvizirane glasbe, Kaja Draksler, Irena Z. Tomažin, Anja Zag Golob – Cankarjev dom, Vrhnika |
2021/2022 | GIMNASTIKA NE/SMISLA II, zamisel in glasba: Matej Bonin, prod. zavod Sploh – Cankarjev dom, Ljubljana (soavtorica, vokalistka) |
2021 | RAZSREDIŠČENJA, koncertni ciklus, glasbeniki: Samo Šalamon, Igor Bezget / Irena Z. Tomažin, Samo Kutin, Matija Schellander, Tomaž Grom, zavod Sploh – GT22 Maribor Koncerti: Tomažin / Kutin / Schellander / Grom, Zavod Sploh – Interpenetration Gradec, Avstrija Irena Z. Tomažin in Bojan Krhlanko – Španski borci, Ljubljana |
2020 | MILK VOICES, EKG, EN-KNAP, koprod. Goethe-Institut – CK Španski borci, Ljubljana (vokal) Koncerti: Ventilator (Irena Z. Tomažin, Jule Flierl), Zavod Sploh – Labor Sonor, Berlin, Nemčija Zveze (Irena Z. Tomažin, Matija Schellander, Samo Kutin in Tomaž Grom), Zavod Sploh – Echoraum, Dunaj, Avstrija Zveze (Irena Z. Tomažin in Tomaž Grom), Zavod Sploh – Stazione Topolo, Italija |
2019 | CMOK V GRLU (Lump in The Throat), Zavod Sploh, promocijski koncert ob izzidu istoimenske avtorske solo zgoščenke – koncertni ciklus Confine Aperto, Galerija Škuc, Ljubljana; Performance series around vocal dances “From Breath To Matter”- KuLe, Berlin; Festival HEROINES OF SOUND – RadialSystem, Berlin, Nemčija ARBA, DÂK ARBA, sodelovanje pri avdiovizualni instalaciji avtorice Fanny Beguely z Frédéric D. Oberland, Romain Poirierz – Studio National des Arts Contemporains, Fresnoy, Francija (vokalistka, soavtorica kompozicije) ANOTHER CRYING GAME, koncertni performans – Druga godba, Cankarjev dom, Ljubljana Irena Tomažin, Lee Patterson, Xavier Charles, koncert – Ear We Are festival, Biel, Švica Irena Tomažin & Tomaž Grom, koncert – Ausland in KuLe, Berlin, Nemčija Irena Tomažin & Nenad Kovačić – Sonica X, Kset, Zagreb, Hrvaška Šalter Ensemble koncerti – Biel, Švica; CK Španski borci, Ljubljana Borghesia, koncerti – OrtoFest, Orto bar, Ljubljana; Elektropionir, Beograd, Srbija iMštrument, sodelovanje v avdiovizualni instalaciji Tomaža Groma – Kultur in Graz, Avstrija CONFINE APERTO #105, ciklus glasbenih improvizacij, avtorji: Irena Z. Tomažin, Ergod: Taipiwa Sosve/Richard Scott, prod. Zavod Sploh – Galerija ŠKUC, Ljubljana Ostali solo koncerti in performansi: Festival Kamfest, Kamnik; Festival Intertrefen, Celovec; Festival Sounded Bodies, Zagreb; JazzConective, Helsinki; Impronedeljek, Kino Šiška, IZIS #7 – INVAZIJA, Monfort/Portorož |
2018 | KOST GLASU # pre(d)govor, solo performans – festival Topografije zvoka, Galerija Škuc Cikel RE_HUMANIZACIJA, III, IV, V, interdisciplinarna platforma, Sploh – Kino Šiška, Ljubljana Irena Tomažin & Alessio Castellacci – UTTER(d)ANCES, VARIA festival, Goteborg, Švedska Irena Tomažin, Jaka Berger, Alexei Borisov – Festival MENT, Slovenska Kinoteka, Ljubljana Irena Tomažin, Lee Paterson, Xavier Charles, Sploh – festival Neposlušno, CK Španski borci, Ljubljana Irena Tomažin & Michael Zerang- Festival IRTIJAL, Beirut, Libanon Koncert z avstrijsko zasedbo Orchester 33 1/3 – Festival Jazz Cerkno, Cerkno Umetniška rezidenca in solo koncert – ImproCON, Graz edition, Graz, Avstrija Solo koncert na Sonica X: Venice – Benetke, Italija (???) Solo koncert – Festival Horizon, paysages d'écoute, Le Mans, Francija 200. obletnica Fanny Hausmann, duo z Nino Dragičević, koncert/literarni večer – Cankarjev dom Borghesia, promo koncerti ob izzidu nove plošče Proti Kapitulaciji – Kranj, Ljubljana Solo koncerti in improvizirani koncerti z glasbeniki: Hans Koch, Jonas Kocher, Jean-Luc Guionnet, Dieb13, Gaudenz Badrutt, Christian Muller, Martin Schutz, Frantz Loriot, Camille Emaille, festival improvizirane glasbe JOYFUL NOISE, La Voire, Biel-Bienne, Švica |
2017 | CONFINE APERTO #90, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Igor Lumpert/Bojan Krhlanko, Irena Tomažin/Ina Puntar, prod. Zavod Sploh – Galerija ŠKUC, Ljubljana CONFINE APERTO #88, ciklus glasbenih improvizacij, avtorji: Samuel Douscomb/Hunjoo Yun, Dre Hočevar/Irena Tomažin/Miha Ciglar/Domen Gnezda/Boštjan Simon/Tilen Lebar, prod. Zavod Sploh – Galerija ŠKUC, Ljubljana GLAS MED VRSTICAMI, zvočni performans, SCCA – projektna soba SCCA, Ljubljana Šalter Ensemble koncerti: Izlog Suvremenog Zvuka, Zagreb; RING RING festival, Beograd; Jazz Festival Cerkno; Izpod Bine Festival, Split; Cesterfranco Veneto, Italija; Zvokotok, CK Španski Borci Solo koncerti in improvizirani koncerti: Koordinate Zvoka, ŠinaFest, Živa književnost/ŠKUC, Ljubljana |
2015 | GLAS (The Voice), zvočni performans na skupinski razstavi – Galerija ŠKUC OBRAZI GLASOV / ŠUM, avtorska zvočna razstava, Krize in novi začetki: Umetnost v Sloveniji 2005–2015 – MSUM, Ljubljana; High Zero Festival, Baltimore, ZDA "iT" koncert (kot predskupina na koncertu Zola Jesus, ZDA) – Kino Šiška CONFINE APERTO #72, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: ISamo Kutin, Nagy Balázs/Kurdi Gábor prod. Zavod Sploh – Menza pri Koritu, Ljubljana CONFINE APERTO #71, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Maja Osojnik, Mona Matbou–Riahi, Noid, Katharina Klement, Jošt Drašler, Ana Kravanja, Irena Tomažin, Andrej Fon, Samo Kutin, Tomaž Grom, Vid Drašler, Zavod Sploh – Menza pri Koritu, Ljubljana CONFINE APERTO #70, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Maja Osojnik, Mona Matbou–Riahi, Noid, Katharina Klement, Jošt Drašler, Ana Kravanja, Irena Tomažin, Andrej Fon, Samo Kutin, Tomaž Grom, Vid Drašler – Menza pri Koritu, Ljubljana Veseli.dinamični.relativni, Art’s birthday party, koncert v studiju – Tretji program Radio Slovenija Interventions No. 1 & No. 2, sound performance, r: Jonas Kocher – Ženeva, Biel, Atene (vokal in gib) Irena Tomažin & Nikolai Galen, koncert – Radio MARŠ, Maribor Irena Tomažin & Tim Blechmann, DUOS II, koncert – Alte Schmiede Wien, Dunaj, Avstrija Irena Tomažin & SAETA, koncert – Ozvočenje 13, Bežigrajska galerija 2, Ljubljana Irena Tomažin, koncert – festival KAMfest, grad Zaprce, Kamnik, koncert Irena Tomažin & SAETA, koncert – festival “Noči v Stari Ljubljani”, Novi trg/Breg, Ljubljana Irena Tomažin & Jonas Kocher – “Swiss days”, turneja koncertov Zagreb-Ljubljana-Skopje-Beograd |
2014 | Theremidi Orchestra in Irena Tomažin – DVOCIKEL, koncertni cikel, Pritličje, Ljubljana Cikel Ropotarnica, koncert – Galerija ŠKUC Irena Tomažin, koncert – Festival Sajeta CONFINE APERTO #62, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Andraž Jež, Sijiro Murayama / Irena Tomažin, prod. Zavod Sploh – Klub Gromka, Ljubljana Koncert ob izidu zgoščenke Sam, za… Tomaža Groma, zavod Sploh – CK Španski borci Bratko Bibič & The Madleys & Gosti: Kabinet čudes Brutka Bimbiča |
2013 | Irena Tomažin & Tim Blechmann, koncert – Festival EarZooM, MSUM, Ljubljana Beli šum, Irena Tomažin & Luka Ivanović/Lukatoyboy; koncert – Centralna postaja, Maribor (foto) Irena Tomažin & Tomaž Grom, koncerti – Culturescapes festival, Geneve-Biel-Basel, Švica Irena Tomažin & Christof Kurzmann, koncert – Sploh, festival Neposlušno – CK Španski borci |
2012 | »iT« koncerti – "One Man Band Festival", Menza pri koritu, Ljubljana; RadioCona, dogodek ZVO.ČI.TI: Kino Šiška, Ljubljana in festival MFRU, Kino Udarnik, Maribor; Bring In Take Out – Living Archive, Sarajevo Irena Tomažin, Jošt Drašler, Marko Brdnik; Andrej Fon, Luka Ropret; Samo Kutin, Tomaž Grom (vodja delavnice: Eddie Prévost), koncert – Sploh, Raziskava, refleksija – Španski borci, Ljubljana Irena Tomažin & Tim Blechmann, koncert, Velak, brut im konzerthaus, Dunaj; Radio Študent, Ljubljana CONFINE APERTO #45, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Ilia Belorukov, Irena Tomažin, prod. Zavod Sploh – CK Španski borci, Ljubljana Irena Tomažin & Tomaž Grom, koncert – Festival sodobne glasbe Brda, Medana (video) Xavier Charles, Tetsuya Umeda, Lee Patterson in Irena Tomažin, koncert – Atmosphérique, Festival Densites, Fresnes-En-Woëvre, Lorraine, Francija Irena Tomažin & Matija Schellander, Sploh, festival Neposlušno – CK Španski borci, Ljubljana |
2011 | nnit, koncert, Irena Tomažin in Neža Naglič (Tomaž Grom) – Festival Rdeče zore, Menza pri koritu Electropera /postprodukcije: Operabil Premestitev (Marko Košnik in Irena Tomažin) – Kibla, Maribor Irena Tomažin, Matija Krivec, Andrej Fon, koncert – Sploh, Raziskava, refleksija – CK Španski borci CONFINE APERTO #41, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Irena Tomažin / Tomaž Grom, prod. Zavod Sploh – Simulaker, Novo mesto CONFINE APERTO #34, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Irena Tomažin / Andrej Fon / Samo Kutin, Martin Kuchen / Herman Muntzing, prod. Zavod Sploh – GalerijaKapelica, Ljubljana Irena Tomažin & Okkyung Lee, koncert – Radio Študent “iT” koncerti – (kot predskupina na koncertu Bachelorette) – Kino Šiška, Ljubljana; Festival “Osebno – kolektivno", Menza pri Koritu in Kiberpipa – Odprto dvorišče za kavarno SEM, Ljubljana Promocijski koncert ob izdaji zgoščenke Crying games / iT, Projekt Atol – SMEEL, Ljubljana Vokalni nastop na zaključni prireditvi ob podelitvi nagrad Vilenica – jama Vilenica |
2010 | "iT" koncert in Marko Karlovčec – Multimedijski center Kibla, Maribor |
2009 | "iT" koncert in Marko Karlovčec, MKSC Koper (video) |
2008 | Kolektiv Bast in Lydia Lunch, festival Exodos, Ljubljana "iT" koncerti – festival Dis-Patch, Beograd; festival Sound Explicit, Center in Galerija P74, Ljubljana CONFINE APERTO #08, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Irena Tomažin, Alzheimer3: Matjaž Manček / Marjan Stanič / Tomaž Grom, prod. Zavod Sploh – Gledališče Glej, Ljubljana CONFINE APERTO #02, ciklus glasbenih improvizacij, glasbeniki: Irena Tomažin, Miha Ciglar, prod. Zavod Sploh – Grad Kodeljevo Ljubljana |
2007 | Po tem ko več ni po tem ki no ve va si – Festival Utrip, Zavod K6/4 – Šuštarski most, Ljubljana “iT” koncert – Festival Break 2.4, Ljubljana Stranska veja 2, Izgubljeno mesto (avtor: Neven Korda) – Palača Potemkin, Break 2.4, Ljubljana |
2005 | Kapricjoka – Koncertni Maraton, RŠ, KUD France Prešeren; Rdeče Zore – Menza pri koritu, Lj (2006) Glasovanja, festival Oscilacije – Mala galerija, Ljubljana |
OSTALA SODELOVANJA
2018 | Premeščanja/Vezja, video instalacija z vodstvi – Festival Mesto žensk in Mrežni muzej, Moderna galerija, Ljubljana – SMEEL, Ljubljana (video predstavitev Irene Tomažin na Mestu žensk) |
2016 | Novi performans, sodelovanje na okrogli mizi – MSUM, Ljubljana Skrivnost barjanskega kolesa, transmedijski projekt, rež. Miha Čelar; prod. PS Mangart, Kerozin (glasbena interpretacija in nastopanje v dokumentarcu) Vilinček z lune, režija: Jaka Andrej Vojevec (glasbeno vodstvo) Kozmogonija, Andrej Jaka Vojevec, gledališka predstava (svetovanje in delo na glasu) |
2014 | Harmony of Contradictions, r: Matej Matejka, Grotowsky Institute/Poljska (režijska asistenca) Norčevanje teme, r: Tin Grabnar, Mladinsko Gledališče & AGRFT – SMG Ljubljana, (vodenje delavnice in delo na glasu) |
2013 | Govorice glasu, sodelovanje na Simpoziju o umetniškem govoru – AGRFT, Ljubljana |
2012 | Vaje za tesnobo (režija: Jaka Andrej Vojevec) – Slovensko stalno gledališče Trst (asistenca na glasu in vokalnih materialih) |
2011-2012 | Srečevanja glasov, umetniško vodenje projekta v produkciji zavoda Emanat (sodelovanje z: Natalka Polovynka, Ljoba Jenče, Bogdana Herman, Katarina Juvančič, Boštjan Narat, Brina Vogelnik, Vruja (Marino in Alenka Kranjac), Volk folk (Nina in RomeoVolk), Svetlana Spajić) – Trubarjeva hiša literature, Ljubljana |
2009 | Letters to cinema (režiserka: Sabina Đogić), kratki film (vloga) |
2007 | Ahasver (avtorica: Ivana Djilas) – SNG Drama, Ljubljana (sodelovanje pri glasbi) Medeja (režija: Jaka Andrej Vojevec), AGRFT – SNG Drama, Ljubljana (asistenca na glasu in vokalnih materialih) |
2004 | Campo de'Fiori (avtorica: Mala Kline), En Knap – Cankarjev dom (sodelovanje pri dramaturgiji) |
2001 | Polna pest praznik rok (avtor: Rok Vevar), svetovalka za gib |
PEDAGOŠKO DELO
2023, 2024 | Glasna delavnica: Moved by voice / Dotik glasu, glasbeno-gibalna delavnica, Nagib k študiju – Vetrinjski dvor, Maribor |
2023 | Dotik glasu, glasbeno-gibalna delavnica, Plavajoči grad / Floating Castle, Loška dolina, grad Snežnik Moved by Voice delavnica, organizacija: MimoOs in PLAST, Bratislava, Slovaška |
2022 | Gibalno-vokalna delavnica, Festival kulture Kostanjevica, Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki |
2020- | Glasna delavnica, ciklus delavnic, prod. zavod Emanat – Studio 103, Ljubljana |
2019- | Poučevanje in vodenje delavnice na PARL/Ljubljana; v plesni skupini En Knap, Ljubljana; na festivalu Out of the Tool Box, Gent/Belgija; v sodelovanju pri umetniškem projektu Jije Sohn v Den Bosch/Belgija; v Air Onassis centre, Atene/Grčija na povabilo Raed Yassina; v izobraževalnem programu TWIS, Berlin/Nemčija |
2016- | The World is Sound – Exploring the Human Voice in Motion, vokalne delavnice v sodelovanju z Alessiom Castellaccijem – različna prizorišča po Evropi |
2015, 2018 | Towson University, Baltimore, ZDA |
2014-2020 | SMASH/Berlin oziroma TWIS/Berlin; Studio Amalgam/Beirut; Ostuni/Italija z Allessio Castellacci |
2006-2020 | Vodenje Glasne delavnice: redno v Ljubljani – med drugim AGRFT, EnKnap, Akademija za ples Alma Mater Europaea, Bitnamun; Maribor, Celje, Koper, Reka, Zagreb, Sarajevo, Beograd, ImpulsTanz/Dunaj, Grotowski Institute/Wroclaw, Amalgam/Beirut, Jette/Bruselj z AnneMarie Blink, Gekken/Tokio…. |
NAGRADE IN PRIZNANJA
2023 | Nagrada za najboljšo predstavo po izboru strokovne žirije za U.F.O.: POKLON KATALINI LADIK (Irena Z. Tomažin, Jule Flierl) – Gibanica, bienale slovenske sodobne plesne umetnosti Nagrada Ksenije Hribar za pedagoško delo, Društvo za sodobni ples Slovenije |
2015 | Nagrada Festivala Gibanica – za najboljšo predstavo po izboru strokovne komisije in za najboljšo predstavo po izboru občinstva (predstava Okus tišine vedno odmeva) |
2009 | Nagrada Festivala Gibanica za koreografijo (predstava Kot kaplja dežja v usta molka) |
2006 | Nagrada Liberalne akademije Zlata ptica za scenske umetnosti (predstavi Kaprica in (S)pozaba kaprice) |
BIBLIOGRAFIJA
2023 | V času onkraj časa, publikacija ob 10. obletnici CoFestivala, urednica: Nika Arhar (avtorsko besedilo "Sirene", "Manifesto" + “Object petit a") |
2013 | Članek Govorice glasu, sodelovanje na Simpoziju o umetniškem govoru na AGRFT v Ljubljani |
PODROBNEJE O PREDSTAVAH
MES(T)O GLASU (2017)
Predstava Irene Tomažin Zagoričnik Mes(t)o glasu je nadaljevanje raziskovanja odnosa med telesom, glasom in prostorom. Tokrat se je avtorica s tremi soustvarjalkami posvetila raziskovanju mnogoterih izvorov glasu, njegove mesenosti, materialnosti in duhovnosti, njegovega pomena in mesta v vsakdanjem življenju. Gre za raziskovanje procesov, ki se zgodijo, ko volja kultiviranega mesa popusti in dopusti, da se iz čuječega in občutljivega mes(t)a pojavi glas zgolj v svoji prisotnosti, razrešen dihotomije med subjektom in objektom, med kulturo in naravo, med individualnim in družbenim, med ranljivim bitjem in močjo uprizarjanja.
Kako dopustiti, da se zgodi glas kot oživljanje in prisluškovanje mnogoteremu zvočnemu prostoru znotraj in zunaj posameznega in skupnega telesa? Telesa, ki posluša in rezonira s slišanim. Glas je včasih otipljiv in neposredno vstopa v telo, bližina tega mesta pa nam je zaradi pozabe in odtujitve naše najbolj mesene notranjosti čudno tuja.
SODELAVCI:
Avtorica koncepta: Irena Tomažin Zagoričnik
Soustvarjalke in izvajalke: Adriana Josipović, Nika Rozman, Irena Tomažin Zagoričnik, Nataša Živković
Dramaturgija: Barbara Korun
Zvočni prostor: Tomaž Grom
Oblikovanje in vodenje luči: Urška Vohar
Kostumi: Mateja Fajt
Oblikovanje in fotografija: Hanna Juta Kozar / Tomaž Šantl
Fotografija: Nada Žgank
Izvršna produkcija: Sabina Potočki
Produkcija: EMANAT
Koprodukcija: Sploh
Partner: Bunker/SMEEL
Medijska podpora: Radio Študent
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana
Premiera:
, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
Ponovitve in gostovanja:
, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
, Ganz Novi festival, Zagreb, HR
, Gibanica 2019, Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana
, Festival Pelzverkehr 2019, Celovec/Klagenfurt, AT
, Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana
MEDIJSKI ODZIVI:
(…) S konceptom, ki v jedro postavlja glas kot izvorno točko, Irena Tomažin Zagoričnik razpre zgodovino molčanja, obenem pa se, namenoma ali pa ne, malce upre tudi prepričanju, da je molk sploh kdaj obstajal. Z domišljeno kompozicijo štirih žensk z glasovi in telesi v spazmatičnem postajanju, povezovanju in nato orkestriranem delovanju ter razkrajanju, da bi ponovno pričele, se ves čas poraja vprašanje: od kod pogon? (…) Kajti v tem performansu so one mesto glasu, one, in to pokažejo brez zadržkov, frontalno, pristopajo vse bližje, in kjer se poskusijo zaustaviti, se ponovno poženejo. Zato je tudi tako bistveno, da to ni glas ene, temveč njih štirih, ki so skupaj glas in ki resonirajo natanko v in ob drugi ter morda tudi sprožijo njen glas. In zaradi tako izvrstnega koncepta ter senzibilne, četudi neizprosne izpeljave si gre Mes(t)o glasu zapomniti kot enega izmed umetniških vrhuncev leta v tem mestu.
12. 12. 2017, Odzven, Glas je bil pač prej, Nina Dragičević
Posebna odlika umetnice Irene Tomažin Zagoričnik je gotovo dejstvo, da je v polje zvočne umetnosti, ki jo raziskuje predvsem prek medija glasu, vstopila prek raziskovanja telesnega giba v mediju sodobnega plesa. Povezave med obema zvrstema pa ni niti v bolj glasbenih niti v bolj plesnih projektih pravzaprav nikoli zares prekinjala, saj je zanjo, kot se zdi, organska. Nemara iz tega specifičnega presečišča prihaja posebno temeljito raziskovanje kontinuitete med telesnim in glasovnim, zanimanje za glas kot materialno bazo jezika, tistega nosilca, ki hkrati nastopa pred vsakim pomenom, a tudi ko je že artikuliran v jezik, ostaja tam kot neizbrisljiva mesena sled z močno afektivno resonanco. (…)
16. 12. 2017, Dnevnik, Glas tako gost, da bi vanj lahko zarezali, Pia Brezavšček
(…) Razlika med lastnimi unikatnimi glasovi se najbolje pokaže, ko vse štiri nastopajoče spremljamo med skakanjem, med katerim spuščajo glasove. Fizični napor jim vsaj delno onemogoči kakršno koli tendenco po spremembi ali oblikovanju glasu, ki prihaja iz njih, sočasno premikanje po prostoru pa nam pokaže spreminjanje slišanega glede na pozicijo ali oddaljenost od nas.. (…) Predvsem pa zadnji prizor sproži željo, da bi videli, kaj se (poleg teh predstavitvenih delov) še da razviti, ko imamo na odru kar štiri »glasne« izvajalke ter kakšno »zgodbo« lahko z uporabo svojih glasov povedo. (…) Kljub pomanjkljivostim v strukturi pa (nehote) predstava odpira še neko drugo vprašanje: kakšna je lahko vloga ali učinek glasu (ki ni beseda) v kontekstu odra. Ker je tisti, ki izvira iz samega telesa performerke tako unikaten kot njeno telo, predstavlja nek osebni glasovni jezik oziroma osebni način brez besednega izražanja – zato je lahko odlično izrazno sredstvo, ker ostaja za interpretacijo bolj odprto kot beseda. Glas nas torej ne vodi le po eni, že vnaprej zakodirani poti razumevanja, temveč nam pušča ogromno lastne svobode interpretiranja.
21. 12. 2017, Koridor, Irena Tomažin Zagoričnik: Mes(t)o glasu, Mojca Podlesek
Avtoričino kratko spremno besedilo, še bolj pa vokocentrična gibalna predstava sama in tomažinkanje sploh, se marsikdaj bere kot praktično nadaljevanje raziskovanja razsežnosti glasu in telesa, kakor ga je v teoretski razpravi o glasu zastavil Mladen Dolar.
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Tomažinkanje, Ičo Vidmar
S tremi soustvarjalkami, Adriano Josipović, Niko Rozman in Natašo Živković, je v predstavi Mes(t)o glasu bolj in dlje razprla mesenost, afektivnost in neprepoznavnost glasu, ko ga je postavila na križišče gomazenja telesne notranjosti in kultivirane telesne zunanjosti, med subjekt in objekt, med biološko maso in politiko (skupnega) ter med naravo in tehnologijo, s tem pa skušala zarezati tudi v očitne binarizme.
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Glasovanje, Alja Lobnik
Gre za nekakšno totalno umetnost, za prisvojitev njene avtonomije, zato je v njej zaznati matrice različnih diskurzov, kar obenem pomeni, da težko vzpostavlja artikulirano refleksijo o sami sebi, vsakršno metaraven sproti razbija. Takšno predstavo je treba gledati, večkrat, v spominu ali v živo.
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Glas in jezik, Muanis Sinanović
FOTOGRAFIJE
VIDEO
OKUS TIŠINI VEDNO ODMEVA (2012)
V projektu se je Irena Tomažin skozi medij glasu in telesa lotila teme tradicije in izročila ter statusa glasu in podob, ki jih glas kot medij ustnega izročila nosi iz generacije v generacijo.
Na nek način bolj pripadamo preteklosti in na prvi pogled že obledelemu izročilu, kot pa sedanjosti, ki naj bi bila le od »tukaj in zdaj«. Mogoče obledelost izročila samo izkazuje njegovo tiho, nevpadljivo in kontinuirano prisotnost. Glasovi, s katerimi govorimo, so melodije preteklih govorcev in njihovih govoric. Sedanjost nam po drugi strani s svojimi vseprisotnimi zvoki na novo vpisuje v telo drugačne glasove. Z njimi zarisujemo govorice, ki bodo naše ustno izročilo prihodnosti. Paradoksalna zanka časa je mogoče ujeta v trajanju glasu znotraj enega samega izdiha.
V prvem delu procesa so Irena Tomažin, Sabina Đogić in Andrej Kocan posneli 5 srečanj s poustvarjalci in ustvarjalci ljudske glasbe kot so: Ljoba Jenče, Bogdana Herman in Boštjan Narat (Slovenija), Natalka Polovynka (Ukrajina), Svetlana Spajić (Srbija). Posnetki so bogat in navdihujoč material, iz katerega izhaja nadaljnji proces za predstavo.
Predstava, v kateri Irena Tomaži raziskuje stanja, ki jih v glas in v telo vpisuje tako zgodovinski spomin, na primer skozi izročilo petja ljudskih pesmi, kot tudi osebni spomin skozi proces socializacije glasu in telesa. Z njej lastno senzibilnostjo bo predstavila interakcijo arhaičnih, predčloveških oz. nepodružbljenih glasov, zvokov in šumov, ki jih lahko proizvede telo, s podobami, ki jih glas skozi nezavedno nosi iz generacije v generacijo, ter jih soočila z glasovi in gibi, ki nam jih sedanjost s svojimi vseprisotnimi tehničnimi zvoki in vibracijami na novo vpisuje v telo. Pri tem se bodo nemalokrat razkrile tako humorne kot subverzivne vrzeli med glasom in pomenom, telesom in glasom, med javnim in zasebnim, normalnim in bizarnim. (Barbara Korun, dramaturginja)
SODELAVCI:
Koncept, izvedba: Irena Tomažin
Dramaturgija: Barbara Korun
Zvok: Aldo Ivančič
Luč in tehnična izvedba: Igor Remeta
Kostumografija: Tina Pavlović
Video: Sabina Đogić
Zvok za video: Andrej Kocan, Jure Vlahovič
Nastopajoči v video materialih: Boštjan Narat, Bogdana Herman, Ljoba Jenče, Svetlana Spajić, Natalka Polovynka
Izvršna produkcija: Barbara Hribar
Produkcija: Emanat Ljubljana
Koprodukcija: Cankarjev dom, Maska
Premiera:
07.12.2012, Cankarjev dom, Ljubljana
Ponovitve in gostovanja:
09.12.2012, Cankarjev dom, Ljubljana
10.12.2012, Cankarjev dom, Ljubljana
15.02.2013, Cankarjev dom, Ljubljana
16.02.2013, Cankarjev dom, Ljubljana
09.05.2013, Cankarjev dom, Ljubljana
10.05.2013, Cankarjev dom, Ljubljana
19.10.2013, Interzone festival, Novi Sad, Srbija
23.10.2013, Mali oder, SNG Drama, Maribor
30.10.2013, Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, Srbija
09.02.2014, Theatre Laboratory Space, Wroclaw, Poljska
29.03.2014, Cankarjev dom, Ljubljana
21.09.2014, Ganz Novi Festival, Zagreb, Hraška
10.12.2014, Stolp Škrlovc, PG Kranj
20.02.2015, Gibanica, Cankarjev dom, Ljubljana
30.05.2015, Rdeči revirji, Hrastnik
01.09.2015, Platforma, Maribor
13.06.2017, Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
MEDIJSKI ODZIVI
“Naj bo to na videz (oprijemljivo) ljudsko izročilo ali pa neznani (metafizični) odzveni človeškega glasu, izvajalka jih skozi -za naš prostor vsekakor edinstven avtorski pristop izoblikuje atmosfero eksotike in enigmatičnosti. Njena kapaciteta glasovnih zmožnosti je enormna in skladu tem je tudi scenski okvir zastavljen bazični maniri, materialna izpraznjenost se na neki točki zazdi tudi edina možna odločitev: izvajalkina izčrpna sugestivnost glasovnih nians zmore »nevidno« zvočno formo postopoma prestrukturirati povsem samostojno upodobitev navideznega lika, rekvizita, prostora in celo časa. (…) Glas kot pritajen alter ego, kot tujek lastnem telesu ali čista neodvisna fizična substanca pa se najbolj izbrusi momentih duhovite in obenem srhljive »koreografije ustnic« ter ob vnosih akuzmatike. Pravzaprav je neverjetno, kako zmore ustvarjalka svojo popolno predanostjo in navzočnostjo hkrati mestoma svojo fizično podobo samoizbrisati in manifestirati svoj glas vsej njegovi absolutnosti.”
10.12.2012, Delo, Zala Dobovšek, Oprijemljiva nevidnost glasu
“Irena Tomažin je avtorica z zelo specifičnim pristopom. Pravzaprav je plesalka, ki se je kasneje pričela ukvarjati tudi z glasom. Njene predstave so zanimive s stališča, da h glasu pristopa kot se navadno pristopa k plesu, torej s koreografskimi principi, da razume glas kot gibanje telesa. Za njene predstave pravzaprav ne moremo reči, da so vokalni eksperimenti oziroma glasbene predstave, ampak so to predstave, ki jih zaznamuje predvsem koreografsko eksperimentiranje. Tak pristop je prisoten tudi v njeni zadnji predstavi, za katero bi lahko celo rekli, da je koncert slovenskih ljudskih motivov, pesmi. Vsak prizor ima določeno koreografsko kapaciteto v tem, kako se telo loti glasu oziroma kako se glas loti telesa. To razmerje je pri Ireni Tomažin izjemno zanimivo, hkrati pa je pomemben tudi določen asketizem, skozi katerega avtorica izjemno dobro osredotoča svojo pozornost na to, kar jo zanima. V pričujoči predstavi je bilo zanimivo opazovati, kako je celotna scenografija umeščena, kako je predstava dramaturško strukturirana. Dramaturške odločitve so zelo jasne, veliko je redukcije na bistveno, kar ima seveda tudi svojo moč, saj se gledalec lahko osredotoči na to, kaj performerka počne s telesom. Tomažinova predstavo namreč strukturira tako, da ne zapade ne v spektakel ne v prazno formo, ampak jo ključno definira prav njena izjemno jasna asketska odločitev.”
03.03.2015, RTV SLO, ARS, 7. Gibanica, bienale slovenske sodobne plesne umetnosti, Petra Tanko v pogovoru z Bojano Kunst in Sabino Potočki
Na bienalu slovenske sodobne plesne umetnosti Gibanica 2015 je Irena Tomažin s predstavo Okus tišine vedno odmeva osvojila dve nagradi: za najboljšo predstavo po izboru publike in strokovne komisije. Na spletni strani Društva za sodobni ples Slovenije, prireditelja Gibanice, je objavljena utemeljitev članov strokovne komisije.
FOTOGRAFIJE
VIDEO